نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
564
-
الف
+

ثبت آثار «مولانا جلال الدین بلخی» به عنوان میراث مستند جهانی در غیاب افغانستان

کلیات مولانا جلال الدین محمد بلخی به عنوان میراث مستند یونسکو در موزه ملی تاجیکستان ثبت گردید.

به گزارش آی فیلم2، در تاریخ 21 سرطان(تیر) 1402 به افتخار ورود کلیات «مولانا جلال الدین بلخی» به عنوان یک میراث مستند به فهرست حافظه جهانی سازمان «یونسکو»، نمایشگاهی با موضوع بازتاب آثار مولانا جلال الدین محمد بلخی در «موزه ملی» تاجیکستان افتتاح شد.

«زلفیه برهان»، دبیر کمیسیون ملی جمهوری تاجیکستان در امور یونسکو، اصل سند تأیید ثبت کلیات «مولانا جلال الدین بلخی» را به عنوان میراث مستند در فهرست حافظه جهانی یونسکو به مؤسسه دولتی «موزه ملی» سپرد.

در این نمایشگاه از صندوق طلای موزه ملی و نمونه های مختلفی از آثار تاریخی و فرهنگی مربوط به مولانا جلال الدین بلخی از جمله نسخه های خطی و چاپ سنگی مثنوی، «لب لباب» (تفسیر مثنوی) اثر «حسین واعظی کاشفی» به نمایش گذاشته شده است.

جلال الدین بلخی

در این نمایشگاه نقاشی، خطاطی، نقوش مولانا، نمونه هایی از هنر، خوشنویسی از اشعار مولانا و دیگر آثار کهن به نمایش گذاشته شده است که بازتاب زندگی و فعالیت علمی و ادبی مولانا جلال الدین بلخی است.

برای ثبت کلیات «مولانا جلال الدین بلخی» به عنوان یک میراث مستند به فهرست حافظه جهانی سازمان «یونسکو»، نسخه‌هایی از آثار وی با همراهی و همکاری کشورهای ایران، ترکیه، تاجیکستان، بلغارستان، آلمان و ازبکستان پیشنهاد شد و سرانجام در فهرست ثبت میراث جهانی قرار گرفت.

متأسفانه به دلیل عدم ارائه آثار مولانا در زمان مناسب از طریق افغانستان، نسخه مثنوی آرشیو ملی افغانستان ثبت نشد و کشور افغانستان از این ثبت مشترک جهانی محروم شد.

س غ/ح ح 

نظر شما
ارسال نظر